KETERANGAN GAMBAR

PESERTA KURSUS PENINGKATAN PROFESIANALISMA GURU-GURU DAN PPM PENDIDIKAN KHAS PPD KUALA KRAI 1/200 DI CAMERON HIGHLAND PADA 2 - 5 NOV 2009

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, December 3, 2009

Pengurusan Bilik Darjah Pend. Khas - En Mohd Noor b Maun.

En Mohd Noor b Maun mula di Pendidikan Khas 1992 - Kursus di IAB seminggu.
Mula mengajar Pend Khas di SK Dato' Hashim 1 selama 8 tahun.

Komponen Dalam Bilik Pendidikan Khas.
1. Guru Pendidikan Khas
2. Pembantu Pengurusan Murid (PPM)
3. Murid Pendidikan Khas
4. Perabot
5. Bahan bantu mengajar
6. Rekod-rekod
7. dll

Mengapa jadi guru / PPM Pendidikan Khas
1. Minat - merasa puas dpt memberi sumbangan kpd kanak-kanak khas.
2. Cabaran - pengalaman dlm bidang baru.
3. berbakti - Kpd OKU
4. Telatah melucukan - anak-kanak BP memang melucukan.
5. Tiada pilihan - terpaksa menerima.

GTPI diujudkan utk mengisi kekosongan guru agama di PKBP. Mengelakkan GPI dihantar keluar Kelantan kerana berlakunya lebihan 120 org GPI di Kelantan.

Ciri-ciri Guru / PPM Pendidikan Khas.

1. Jujur
2. Mesra
3. Bepengetahuan
4. Berfikiran positif
5. Kreatif
6. Bertanggungjawab
7. Adil
8. Pemaaf
9. Amanah.
10.Pemaaf
11.Amanah
12.Prihatin

Tugas-tugas Guru / PPM Pendidikan Khas.
1. Pemimpin -merancang dan melaksanakan p & p dgn strategi baru utk kebaikan murid.
2. Doktor - apabila murid mengadu sakit.
3.Kaunselor - menyelesaikan masalah secara terbaik.
4. Pembimbing - murid / ibubapa / rakan-rakan
5. AJK RPI - Rancangan Pendidikan Individu
Setiap guru pendidikan khas mesti buat RPI, RPI perlu diperbaharui sekurang-kurangnya 3 kali setahun.

PENYUSUNAN PERABOT DALAM BILIK DARJAH MEMBOLEHKAN:
1.
2.

SUDUT-SUDUT DALAM BILIK DARJAH PENDIDIKAN KHAS.
1. Sudut bacaan.
2. Sudut tayangan
3. Sudut pameran.
4. Sudut Pameran- pamerkan hadil kerja murid.
5. Sudut mata pelajaran.
6. Sudut maklumat
7. Sudut peralatan BBM
8. Sudut time-out - untuk menempatkan murid agresif.

PERATURAN BILIK DARJAH
1. Aktiviti keluar - masuk kelas ( berdiri di luar kelas sebelum masuk)
2. Keluar masuk tandas
3. jadual bertugas
4.Penggunaan peralatan letrik, mesin
5. Barangan bahaya.

SISTEM FAIL DAN REKOD
1. Fail - maklumat staf.
2. Fail surat keluar-masuk
3. Fail peribadi murid
4. Fal RPI
5. Fail Ko Kurikulum
6. Fail Matapelajaran
7. Fail Program Inklusif.

BUKU REKOD MENGAJAR
1.Butiran diri diisi dgn lengkap.
2. Jadual waktu kelas / persendirian
3. Sukatan dan Huraian Sukatan pelajaran
4. Rancangan Tahunan disediakan
5. Rancangan Pengajaran Harian - topik, subtopik, kemahiran dan impak.
6. Objektif pengajaran jelas.
7.Mengandungi aktiviti yg sesuai dgn murid.

JADUAL WAKTU
1. Ditampal di papan kenyataan kelas - mudah akses.
2. Dimasukkan ke dalam Buku Rekod Mengajar
3. Jadual Ganti hendaklah ada pendua.

SUASANA BILIK DARJAH.
1. Kelihatan ceria.
2. Berunsur pembelajaran
3. Kemas dan bersih
4. Keselamatan diutamakan
5. Jgn terlalu semak dgn BBM yg digantung.

KONFLIK DALAM ORIENTASI SEKOLAH.
1. Pentadbir dgn guru pendidikan khas
2. Pen kanan / penyelaras dgn PPM
3. Guru Pend, Khas dgn Guru Pend. Khas
4. PPM dgn PPM

Akibat Konflik :
1.Tidak gembira
2.Tidak berminat
3. Tidak bersemangat
4. Sakit hati.
5. Buruk sangka.
6. Kecewa.

FAKTOR KEWUJUDAN KONFLIK
1. Penurunan kuasa kpd PKPK / Penyelaras.
2. Salah tafsir oleh penerima mesej.
3. Stail komunikasi - paksaan, meleret-leret.
4. Tidak bersifat terbuka
5. Mengabaikan permasalahan org bawahan.
6. Beremosi dlm pertuturan dan arahan.
7. Pengaruh persekitaran yang kurang selesa.

PENYELESAIAN KONFLIK
1. Gaya penyampaian mesej hendaklah berbentuk bukan mengarah.
2. Penyampaian mesej perlu menjadi pendengar yang baik.
3. Sentiasa bersedia mendengar pendangan dan kritikan drp org lain.
4. Org yg memberi cadangan hendaklah bersedia memikul tanggungjawab sekiranya diberi kepercayaan.
5. Hendaklah membayangkan sekiranya kita berada di tempat bermasalah itu ( empati)
6. Bersedia meminta maaf dan memaafkan.

No comments:

Post a Comment